Sivut

torstai 3. tammikuuta 2013

Hiukan teologiaa 1: sovituksesta

Oon hakemassa Wycliffe Raamatunkääntäjien jäseneksi, ja siihen hakuprosessiin kuuluu osana täyttää kasa lomakkeita. Mulla on nyt menossa viimeinen, eli teologinen lomake. Siinä pitää kirjoittaa, omat näkemyksensä erinäisissä kysymyksissä, kuten kolminaisuus, Raamatun inspiraatio, lopun ajat jne. ja mihin ne näkemyksensä perustaa.
 (On tärkeää, että ihmisillä, jotka tulevat kääntämään Raamattua, tai olemaan siinä prosessissa jollain tavalla mukana, ei ole mitään omituisia opinkappaleita.)
 Ajattelin, että samalla, kun niitä asioita "joutuu" pohtimaan 
(ihan terveellistä sinänsä), 
niin voisin niitä ajatuksia tännekin kirjoittaa. Joten tässä tulee ensimmäinen aihe, 
eli sovitus Jeesuksen uhrikuoleman kautta


Kolme välttämää, jotka ovat totta: 
1) Ihminen on tehnyt syntiä 
2) Jumala on pyhä ja vanhurskas 
3) Jumala on armollinen ja haluaa olla yhteydessä ihmiseen. 
Toisin sanoen Jumala, joka on pyhä, ei voi hyväksyä syntiä. 
Jumala, joka on vanhurskas (oikeudenmukainen),
 vaatii, että syyllisiä on rangaistava. 
Jumala, joka on armollinen Isä, haluaa suhteeseen ihmisen kanssa. 
Sen vuoksi Jumalalla oli ongelma: 
jotain tarvitsee tehdä, 
jotta ihminen, joka on tehnyt syntiä 
voisi olla yhteydessä Jumalaan. 

Vastauksena tähän ongelmaan on, että tarvitaan uhri, 
joka sovittaa synnit. 
Raamatun mukaan anteeksiantamukseen tarvitaan uhriverta. 
3. Moos. 17:11: "Minä itse olen määrännyt, että veri on tuotava alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta varten, sillä veressä oleva elämänvoima tuottaa sovituksen."
Jumala itse näytti esimerkkiä vaatettamalla 
ensimmäisen ihmisparin eläinten nahkoihin syntiinlankeemuksen jälkeen. 
1. Moos. 3:21: "Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen 
nahasta vaatteet ja puki heidät niihin."
Vanhassa testamentissa olikin runsaasti uhreja 
(3. Mooseksen kirja kertoo niistä), 
jotka olivat kuitenkin vain väliaikainen ratkaisu. 
Hepr. 9:10: "Samalla tavoin kuin määräruoat ja määräjuomat 
ja erilaiset pesut nämäkin menot perustuvat 
ulkonaisiin säädöksiin ja pätevät ainoastaan siihen asti,
 kun pysyvä järjestys astuu voimaan."
Lopullinen ratkaisu syntiongelmaan oli Jeesuksen uhrikuolema. 
Viattoman tarvitsi kärsiä rangaistus syyllisten edestä. 
Hepr. 7:26-27: "Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. 
Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä 
ja korotettu taivaita korkeammalle. 
Toisin kuin muiden ylipappien, 
hänen ei tarvitse päivittäin uhrata ensin omien syntiensä 
ja sitten kansan syntien sovittamiseksi. 
Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä."



Sovituksen seurauksena meillä on suhde Jumalan kanssa, meillä on 
taivaallinen Isä, jonka luokse 
voimme luottavaisin mielin mennä. 
Tämä oikeus meillä on ainoastaan Jeesuksen veren kautta:
 Hepr. 10:10-23:
Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, 
kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa. 
Jokainen pappi seisoo joka päivä toimittamassa jumalanpalvelusta 
ja uhraa kerran toisensa jälkeen samat uhrit, 
jotka eivät milloinkaan voi poistaa syntejä. 
Kristus sitä vastoin on uhrannut yhden ainoan syntiuhrin 
ja asettunut pysyvästi istuimelleen Jumalan oikealle puolelle. 
Hän odottaa siellä, kunnes hänen vihollisensa 
pannaan korokkeeksi hänen jalkojensa alle, sillä hän on 
jo yhdellä ainoalla uhrilla 
tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. 
Tästä todistaa meille myös Pyhä Henki. Ensin näin: -- Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sydämeensä, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä. Ja sitten: -- Heidän syntejään ja vääriä tekojaan minä en enää koskaan muista. 
Missä synnit on annettu anteeksi, siellä ei enää tarvita syntiuhria. 
Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, 
koska Jeesus on uhrannut verensä ja näin avannut meille uuden, 
elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon 
-- hänen ruumiinsa -- kautta. 
Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. 
Astukaamme sen tähden Jumalan eteen 
vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme,
 sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. 
Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, 
sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava.




Aiheeseen liittyviä Raamatunpaikkoja

Jes. 53, Room. 5:8-10, Hepr. 9:12-14, ja muutenkin Heprealaiskirjettä kannattaa lukea näiltä tiimoilta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti