Sivut

keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Hiukan teologiaa 8: Kolminaisuus

Tällä kertaa päätin ottaa härkää sarvista, ja pohtia kolminaisuutta. (Nämä 'Hiukan teologiaa' postaukset liittyvät siis Wycliffen jäsenhakuprosessiin kuuluvan teologisen lomakkeen täyttämiseen.) :)

Tässä joitain pohdintoja tästä vaikeasta aiheesta: 

Kolminaisuudella tarkoitetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ykseyttä. Jumaluuden kolme persoonaa ovat yhtä viisaita, voimallisia ja niin edelleen. Tätä termiä ei löydy suoraan Raamatusta, sillä se on ihmisten keksimä. Termillä yritetään kuvata ääretöntä Jumalaa, ja siksi se ei ole täydellinen. Vaikka sanaa 'kolminaisuus' ei löydykään Raamatusta, ajatus on silti raamatullinen.

Vanhassa testamentissa Kolminaisuus ei vielä ole selkeästi näkyvissä, mutta sieltäkin löytyy jakeita, jotka ovat kuin esikuvia Uudessa testamentissa paljastuvasta totuudesta. Tästä esimerkkinä luomiskertomus 1. Moos. 1:1-31. Teksti kertoo, kuinka Jumala (Isä) luo Sanallaan (Poika) maailmankaikkeuden ja Henki liikkui vetten päällä. Ps. 33:6 viittaa tähän samaan, ja kirjoittaa:
“Herra on sanallaan luonut taivaat, suunsa henkäyksellä tähtien joukot.”

Kolminaisuus tulee esiin selkeämmin Uudessa testamentissa, ja se näkyy esimerkiksi seuraavissa asioissa. Ensiksikin, Jumaluuden kaikkia persoonia kuvaillaan samoilla termeillä, tästä esimerkkinä sana 'Herra'. Toiseksi, Uudessa testamentissa on joitain tekstikatkelmia, joissa puhutaan sekä Isästä, Pojasta että Pyhästä Hengestä, samassa kontekstissa, samanarvoisina. Tästä esimerkkinä 1. Kor. 12:4-6:“Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän joka meissä kaikissa vaikuttaa, on sama.” Kolmanneksi, Uudessa testamentissa on formuloita, jotka yhdistävät jumaluuden kolme persoonaa. Tästä esimerkkinä kastekaava jakeessa Matt. 28:19: “Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
Nämä antavat ymmärtää, että Isä, Poika ja Pyhä Henki on jo Uudessa testamentissa käsitetty yhtenä Kolminaisuutena. 

Kolminaisuuden persoonia voidaan määritellä seuraavasti: Isä on maailmankaikkeuden Luoja. Hän on kaiken lähde. Poika on ihmiseksi tullun Jumala, välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä. Pyhä Henki on Jumalan Henki, jonka välityksellä Jumala toimii tässä maailmassa. Näitä persoonia ei voida erottaa toisistaan.

Isän ja Pojan yhteydestä puhutaan paljon Johanneksen evankeliumin 14. luvussa. Samassa yhteydessä Johannes kirjoittaa myös kuinka Jeesus lupaa lähettää toisen Puolustajan. Näin ollen koko kolminaisuus on tässäkin luvussa läsnä. Jeesuksen persoonasta ja siitä, kuka hän oikein on, on keskusteltu kirkon historiassa paljon, varsinkin puolustauduttaessa harhaoppeja vastaan. Pyhän Hengen rooli ja persoona ei ole ollut niin kuuma keskusteluaihe. 

Voidaan sanoa, että jumaluuden eri persoonilla on oma roolinsa pelastussuunnitelmassa. Tämä pelastussuunnitelma paljastui täydessä loistossaan Uudessa testamentissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti