Sivut

maanantai 25. helmikuuta 2013

Hiukan teologiaa 3: Uskonvanhurskaudesta

Sana vanhurskaus tarkoittaa, varsinkin Vanhassa testamentissa oikeaa elämäntapaa. Tämä koskee kaikkia elämän osa-alueita. Jumalan standardit oikealle elämäntavalle ovat korkeammat kuin mitä ihminen voi koskaan saavuttaa. Jeesus kertoo aiheesta Vuorisaarnassa (Matt. 5-7). Ihmisen oma vanhurskaus ei ole Jumalan silmissä mitenkään mieltä ylentävää. Jesaja kirjoittaa:
Kuin saastaa me olemme olleet, kuin tahrainen riepu on koko meidän vanhurskautemme. Me kaikki olemme kuin kuihtuneita lehtiä, ja syyllisyytemme pyyhkäisee meidät pois kuin tuuli. (Jes. 64:6)

Koska ihminen ei voi saavuttaa vanhurskautta omin avuin, Jumala tuli avuksi. Jeesus eli Jumalan silmissä täydellisen ja synnittömän elämän. Siksi Golgatan risti on perusta uskonvanhurskaudelle. Jumala antaa oman vanhurskautensa meille lahjana, koska kukaan ei pysty omalla vanhurskaudellan miellyttämään Jumalaa. Paavali kirjoittaa filippiläisille: 

Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen 
Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella; tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden (Fil. 3:7-10a)

(Ps. Sana roska on alkutekstissä hiukan rankempi kun käänöksissä: p**ka)

Tämä vanhurskauden lahja otetaan vastaan uskon kautta. Usko ei tarkoita totenapitämistä, sitä, että uskon, että Jumala on olemassa, vaan sitä, että uskon omalle kohdalleni todeksi sen, että Jeesus, Jumalan ainoa Poika on sovittanut syntini ristillä, ja saan olla syytön Jumalan edessä. Hänen hyvät tekonsa luetaan minun tililleni.


Aiheeseen liittyviä raamatunpaikkoja:
Uskonvanhurskaudesta puhutaan paljon Roomalaiskirjeessä sekä Galatalaiskirjeessä. Tässä muutamia jakeita: Rom. 3:22-24, 28, 5:1-2, Gal. 3:19-22

Ja lopuksi biisi, joka liittyy tuohon Filippiläiskirjeen kohtaan: 
 

2 kommenttia: