Sivut

keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Aasin tarina

Mulla on kirjahyllyssä sellainen kuvakirja kuin Aasin tarina, joka saa mut aina itkemään. Aattelin sen jakaa myös tänne, tosin kuvat ovat eri, koska en omista skanneria. :)  Kirjan tiedot: Margaret Grey: Aasin tarina, RV-kirjat, 1984.

Olipa kerran yksi aivan tavallinen tyttö. Eräänä päivänä hänen ovellen koputettiin.


Oven takana oli koko maailma pyytämässä hänen apuaan. 


- Miksi minä? hän kysyi Miten minä voisin auttaa? Miksei joku sellainen, jolla on enemmän älyä, joku luotettavampi? Minä teen aina virheitä. Tai joku sellainen, jolla on sanottavaa? Kun minä haluan sanoa mitä tunnen, sanat harhailevat huulillani taistellen siitä, kuka niistä pääsee ensiksi ulos, ja siinä samassa ne sotkeentuvat toisiinsa. Tai miksei joku sellainen, joka loistaa kaikessa? Tai ainakin joku pelottomampi? Minä olen aivan käyttökelvoton!


- Oletko sinäkin? aasi kysyi. Katsohan minua, se sanoi - minulla on pitkät ja hassun näköiset korvat, jalkani ovat liian lyhyet, ja olen usein itsepäinen ja oikukas. Mutta kauan sitten kaukaisessa maassa eräs mies valitsi minut. Ei hän valinnut räiskyvää valkoista ratsua, vaan minut, vanhan hupsun. Hän oli aika painava, muta hän antoi minulle voimia päästä perille. 



Kun kilpahevonen laukkaa kovaa, ei se hämmästytä juuri ketään, ja kun kaunis eläin näyttää viehättävältä, ihmiset pitävät sitä aivan luonnollisena, eikä kukaan ihmettele, jos työhevonen on vahva. Mutta kun ihmiset näkivät minun kantavan tätä miestä kompuroimatta, potkimatta ja niskuroimatta, he näkivät ihmeen - jotain minua suurempaa tapahtui. 

Ei hän tarvitse neroja, hän tarvitsee muutaman aasin, joiden on luotettava 
Hänen voimaansa, ei omaansa,
Hänen viisauteensa, ei omaansa, 
Hänen sanoihinsa, ei omiinsa

Ei siis haittaa, jos tunnen itseni käyttökelvottomaksi, tyttö sanoi. Hän näyttää minulle tehtävän ja antaa minulle kaiken mitä tarvitsen sen suorittamiseen. Aivan, vastasi aasi - ja aasina olemiseen liittyy vielä eräs asia: Aina silloin tällöin on hyvä mennä peilin eteen, ja nauraa oikein kunnolla!

3 kommenttia:

  1. Oi miten mahtava tarina!!! Terquin aasi.

    VastaaPoista
  2. Voi miten ihana tarina, ja tosiaan, hän syntyi talliin, kuoli ryöväreiden kanssa ja matkusti aasilla.

    VastaaPoista
  3. Rukoilkaa allergisten oireiden häviämistä , siunausta perheeseen ja johdatusta työ-ja raha-asioihin. Kiitos , hieno palsta.Palstan pitäjällä erikoinen hieno kutsu Jumalalta.

    VastaaPoista