Sivut

maanantai 10. kesäkuuta 2013

Hiukan teologiaa 5: Turvallisuus

Tämä kysymys käsittelee aihetta, voiko pelastuksen menettää. Oon juuri tutkimassa Hesekielin kirjan lukuja 18 ja 33, joissa puhutaan henkilökohtaisesta vanhurskaudesta, väikkäriäni varten, ja sillä tämä postaus. :) Luvuissa siis puhutaan siitä, että isän vanhurskaat teot eivät pelasta poikaa, eikä toisinpäin, sekä isä ja poika tuomitaan sen mukaan, mitä hän on tehnyt. Samalla luvuissa puhutaan siitä, että jos jumalaton kääntyy, ja tekee vanhurskauden, hänen pahat tekonsa unohdetaan, ja sama toimii myös toisinpäin: jos vanhurskas tekee vääryyttä, ei hänen hyviä tekojaan enää muisteta.

Me elämme uudessa liitossa, ja meidän pelastuksemme on kiinni Kristuksessa ja Golgatan sovitustyössä, eikä meidän omilla teollamme, hyvillä tai pahoilla, ole siihen mitään lisäämistä eikä pois ottamista. Jumala teki liiton, ja hän pysyy siinä liitossaan. Liiton toinen osapuoli, me ihmiset, ei ole niin varma: uskon, että on mahdollista menettää, mutta se vaatii pitkän prosessin. Prosessin päätepisteenä on Kristuksen ja sovituken kieltäminen. Tämä on mielestäni eri asia kuin ihmisen heikkous ja epäusko. Jumala on aina valmis antamaan anteeksi ja vahvistamaan meitä vaelluksessamme. Kuuluisana esimerkkinä on tietysti Pietari, joka kielsi Jeesuksen, sillä ilman Jumalan voimaa hän oli heikko. Hän kuitenkin katui ja sai anteeksi, ja Jeesus valtuutti hänet seurakuntansa johtajaksi.

Kun ihminen omasta tahdostaan luopuu Kristuksesta, on se paljon vakavampi asia. Muistan joskus lapsena, kun ihmettelin, mitä Pyhän Hengen pilkka oikeastaan tarkoittaa, ja mietin, olenko mahdollisesti vahingossa pilkannut Pyhää Henkeä. Silloin joku, en muista kuka, selitti, että Pyhän Hengen pilkka on jotain sellaista, mitä ihminen ei edes halua pyytää anteeksi. Niinpä kaikki synnit, joita ihminen pyytää anteeksi, hän myös saa anteeksi.

Mikä merkitys sitten on näillä Raamatun varoituksilla? Ehkä se, että pitäisimme Jumalaan pyhänä. On olemassa raja, jota ei tule ylittää. Jeesus on ainoa tie Jumalan luo, ja pelastus, jota Hän tarjoaa, on ainoa mahdollisuutemme. Tämän mahdollisuuden hylkäämisen seuraukset ovat ikäviä. Pidetää siis arvossa sitä pelastusta, jota Jeesus meille tarjoaa.

Raamatunpaikat
Hes. 18, 33, Mark. 3:28-29, Hepr. 10:26-27

1 kommentti:

  1. Mielestäni dogmaatikko Franz Pieper määrittelee Pyhän Hengen pilkan melko hyvin esittäessään, että se on peccatum in officium Spiritus Sancti (Pyhän Hengen virkaan kohdistuva synti), "toisin sanoen tahallista, päättäväistä ja itsepintaista asennetta Pyhän Hengen synnyttämää sisäistä vakaumusta vastaan" (Pieper, Kristillinen dogmatiikka, 2010: 319). Pieperin mukaan synti Pyhää Henkeä vastaan tehdään, kun PH saa ihmisen vakuuttuneeksi evankeliumin totuudesta, "mutta ihminen sittenkin hylkää totuuden, jonka tuntoon on tullut, vieläpä lisäksi sitä pilkkaa" (mp.).

    VastaaPoista