Tässä seuraava teologia-pätkä. (Nää jäljellä olevat on tällaisia suhteellisen haastavia...) :)
Syntiinlankeemuksen
ytimessä on epäilys ja kapina Jumalaa vastaan. Tämä näkyy myös
käärmeen kysymyksessä ensimmäiselle ihmisparille: Onko Jumala
todella sanonut? (1. Moos. 3:1). Tämä kysymys sai Aadamin ja Eevan
epäilemään Jumalaa. Yksi perustavaa laatua oleva asia tapahtui
syntiinlankeemuksessa: ihmisen alkuperäinen tila tuhoutui.
Konkreettisin tulos tästä oli kuoleman tulo maailmaan. Tämä
kuolema pitää sisällään sekä fyysisen että hengellisen
kuoleman. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen ihminen, joka
syntyy tähän maailmaan, kuolee jonain päivänä. Hengellinen
kuolema taas tarkoittaa sitä, että ihminen elää erossa Jumalasta,
joka on luonut hänet.
Alkuperäisen
tilan menettämisellä oli monia seurauksia. Ensinnäkin, ihmisen
suhde Jumalaan, itseensä, lähimmäiseen ja ympäristöön on
vääristynyt. 1) Suhde Jumalaan: alkuperäinen tarkoitus oli, että
ihminen elää rakastavassa suhteessa Jumalaan, Hänelle alamaisena.
Syntiinlankeemuksessa ihminen alkoi kapinoida Jumalaa vastaan. Tästä
johtuen ihmiskunta on siirretty Jumalan armon alta Jumalan vihan
alle. 2) Suhde lähimmäisiin: Alkuperäinen tarkoitus oli, että
ihmiset rakastaisivat toisiaan ja olisivat yhteydessä toisiinsa.
Tämä rakkaus ja lämpö korvautui vihalla ja lopulta murhalla, niin
kuin voimme lukea 1. Moos. 4:5-10. 3) Suhde ympäristöön:
Alkuperäinen tarkoitus oli, että ihminen viljelisi ja varjelisi
luomakuntaa. Syntiinlankeemuksen jälkeen ihminen on riistänyt ja
tuhonnut ympäristöä, jonka Jumala on luonut. 4) Suhde itseensä:
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Tämä kuva on
syntiinlankeemuksen seurauksena vääristynyt, mikä näkyy toisaalta
ylpeytenä ja taas toisaalta masennuksena ja itsetuhoisuutena.
Paavalin
mukaan yksi syntiinlankeemuksen seuraus on se, että vihollisella on
valta synnin kautta
ihmisen
syntiseen lihaan. Hän kuvaa lihan ja Hengen välistä taistelua,
jota käydään uskovan sydämessä jakeissa Room. 7:14-25.
“Me
tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen
turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En
edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä,
mitä vihaan. Ja jos
kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on
hyvä. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen
tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin
minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin
kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää,
mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Huomaan siis, että
minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en
pääse irti pahasta. Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan
lain, mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka
sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan
synnin lain vanki. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä
kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen
tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta
turmeltunut luontoni synnin lakia.”
Jeesuksen
Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta tämä taistelu on jo
voitettu, kuten Paavali edellä julistaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti