Tällä kertaa päätin ottaa härkää sarvista, ja pohtia kolminaisuutta. (Nämä 'Hiukan teologiaa' postaukset liittyvät siis Wycliffen jäsenhakuprosessiin kuuluvan teologisen lomakkeen täyttämiseen.) :)
Tässä joitain pohdintoja tästä vaikeasta aiheesta:
Kolminaisuudella
tarkoitetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ykseyttä. Jumaluuden
kolme persoonaa ovat yhtä viisaita, voimallisia ja niin edelleen.
Tätä termiä ei löydy suoraan Raamatusta, sillä se on ihmisten
keksimä. Termillä yritetään kuvata ääretöntä Jumalaa, ja
siksi se ei ole täydellinen. Vaikka sanaa 'kolminaisuus' ei
löydykään Raamatusta, ajatus on silti raamatullinen.
Vanhassa
testamentissa Kolminaisuus ei vielä ole selkeästi näkyvissä,
mutta sieltäkin löytyy jakeita, jotka ovat kuin esikuvia Uudessa
testamentissa paljastuvasta totuudesta. Tästä esimerkkinä
luomiskertomus 1. Moos. 1:1-31. Teksti kertoo, kuinka Jumala (Isä)
luo Sanallaan (Poika) maailmankaikkeuden ja Henki liikkui vetten
päällä. Ps. 33:6 viittaa tähän samaan, ja kirjoittaa:
“Herra on
sanallaan luonut taivaat, suunsa henkäyksellä tähtien joukot.”
Kolminaisuus tulee
esiin selkeämmin Uudessa testamentissa, ja se näkyy esimerkiksi
seuraavissa asioissa. Ensiksikin, Jumaluuden kaikkia persoonia
kuvaillaan samoilla termeillä, tästä esimerkkinä sana 'Herra'.
Toiseksi, Uudessa testamentissa on joitain tekstikatkelmia, joissa
puhutaan sekä Isästä, Pojasta että Pyhästä Hengestä, samassa
kontekstissa, samanarvoisina. Tästä esimerkkinä 1. Kor. 12:4-6:“Armolahjoja on
monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on
monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on
monenlaisia, mutta hän joka meissä kaikissa vaikuttaa, on sama.” Kolmanneksi, Uudessa
testamentissa on formuloita, jotka yhdistävät jumaluuden kolme
persoonaa. Tästä esimerkkinä kastekaava jakeessa Matt. 28:19: “Menkää siis ja
tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän,
Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
Nämä antavat
ymmärtää, että Isä, Poika ja Pyhä Henki on jo Uudessa
testamentissa käsitetty yhtenä Kolminaisuutena.
Kolminaisuuden
persoonia voidaan määritellä seuraavasti: Isä on
maailmankaikkeuden Luoja. Hän on kaiken lähde. Poika on ihmiseksi
tullun Jumala, välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä. Pyhä Henki
on Jumalan Henki, jonka välityksellä Jumala toimii tässä
maailmassa. Näitä persoonia ei voida erottaa toisistaan.
Isän ja Pojan
yhteydestä puhutaan paljon Johanneksen evankeliumin 14. luvussa.
Samassa yhteydessä Johannes kirjoittaa myös kuinka Jeesus lupaa
lähettää toisen Puolustajan. Näin ollen koko kolminaisuus on
tässäkin luvussa läsnä. Jeesuksen persoonasta ja siitä, kuka hän
oikein on, on keskusteltu kirkon historiassa paljon, varsinkin
puolustauduttaessa harhaoppeja vastaan. Pyhän Hengen rooli ja
persoona ei ole ollut niin kuuma keskusteluaihe.
Voidaan
sanoa, että jumaluuden eri persoonilla on oma roolinsa
pelastussuunnitelmassa. Tämä pelastussuunnitelma paljastui täydessä
loistossaan Uudessa testamentissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti